Hírek
2011. December 14. 13:43, szerda |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Vége a kilométerórák tekergetésének?

Januártól az autók adásvétele, illetve műszaki vizsgája során leolvasott kilométeróra-állások is bekerülnek a központi járműnyilvántartásba.
Az erről szóló törvénymódosítás mindenkinek lehetővé teszi majd, hogy ezekhez az adatokhoz korlátozás nélkül, 1250 forintos díj ellenében hozzáférjen. De vajon a rendelkezésre álló adatok alapján mennyire lehet elterjedt a kilométeróra visszatekerése, milyen változásokat hozhat a bevezetendő új szabályozás? Ezeket a kérdéseket járja körbe a Használtautó.hu elemzése.
Az autós szakportálon aktuálisan kínált közel 70 ezer személyautó többségének esetében a hirdetők feltüntetik a kilométeróra-állást is: hét éves kor alatt arányuk 80 százalék felett van, és – bár folyamatosan csökkenő mértékben – egészen a járművek 18 éves koráig az autót kínálók többsége fontosnak tartja ezt az adatot feltűntetni. A kérdés az, mennyire bízhatunk ezekben az értékekben?
„A kínálat a kereslethez igyekszik igazodni, a vásárlók pedig sokszor teljesíthetetlen elvárásokat támasztanak, egyszerre szeretnének kedvező áron, keveset futott autóhoz jutni – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. – Fontos lélektani határ a 100 ezer kilométeres szint, nem meglepő tehát hogy a kínálatban nagyon sok autó a 85-100 ezer kilométer közötti futásteljesítmény-kategóriákban sűrűsödik be, miközben kisebb mértékben szintén fontos határnak tűnik még a 125 ezres szint. Reálisan ennél jóval egyenletesebb eloszlást kellene kapnunk.”
Az évjárat szerinti átlagos kilométereket vizsgáló következő ábrán egyértelműen látszik, hogy a személyautók 3-4 éves koráig nagyjából 25 ezer kilométernyi éves futásteljesítménnyel hirdetik a járműveket. Ám ezután látványosan ellaposodik a görbe, és a bevallott éves futás átlagos mértéke 10 ezer kilométer alá csökken. Még ha a negyedik év után már csupán évi 15 ezer kilométer átlagos futást tekintenénk is reális átlagnak, a tizenkét éves autóknál a meghirdetett értékek már az ennek megfelelő szinttől is 25 százalékkal maradnak el.
Hozhat-e érezhető változást az új szabályozás?
Egyértelmű, hogy a kilométerórák manipulációja ellen fel kell lépni, mert az többszörösen is károsítja az ilyen autó megvásárlóját: egyszer a reálisnál magasabb eladási ár miatt, ezt követően pedig a nem várt rossz műszaki állapot miatti javítások költségei révén. Súlyos károsodásokhoz vezethetnek a kilométerhez kötött alkatrészcserék elmaradásai is. A kilométeradatok nyilvántartását előíró új szabályozás ebben a tekintetben kétségtelen előrelépést jelent, ám áttörést önmagában néhány éven belül biztosan nem fog tudni elérni.
A vélhetően az egyik mintaként szolgáló belga Car-Pass rendszer néhány év alatt töredékére szorította vissza a manipulációk mértékét, ám ott nem csupán a tulajdonosváltás és a műszaki vizsga, hanem minden olyan esemény során központilag regisztrálják a kilométerállást, amelynek során bármilyen javítást, átvizsgálást végeznek az autón, akár egy szűrőcsere esetén is.
A magyar rendszerben ugyanakkor – a műszaki vizsgák időzítésének megfelelően – új autók esetén négy, míg használt autó esetén is két év telhet el anélkül, hogy az autó futásteljesítményének alakulásáról újabb adatot rögzítenének. Ez elegendően hosszú intervallum arra, hogy egyes piaci szereplőknek időről időre megérje manipulálni a kilométer-számlálót. Az adatrögzítés során ugyanis nem vizsgálják az értékek realitását, így elegendő, ha a következő rögzítéskor valamivel magasabb érték kerül nyilvántartásba.
„Egyelőre sok a kérdőjel az új szabályozással kapcsolatban: nem tudjuk, pontosan milyen rendszerben rögzítik az adatokat, mikor lehet majd elektronikusan is lekérni a szükséges információkat, és nem egyértelmű, hogy kapcsolódnak-e komoly szankciók a visszaélésekhez – sorolja a bizonytalansági tényezőket a Használtautó.hu ügyvezetője. – Szükséges, de vélhetően nem elégséges lépés lesz ez a piac tisztulásához vezető úton. Alapvető változást azonban csak olyan rendszer bevezetése hozna, amely jóval rendszeresebb adatrögzítést ír elő, illetve amelyben a lebukások gyakorisága és a retorziók súlya megfelelően elrettentő hatást gyakorol. Szintén fontos feltétel a szemlélet fokozatos változtatása is: az átlagos autóvásárlók végre számoljanak le irreális elvárásaikkal, a valós kínálati lehetőségekhez igazítva azokat.”
OrientPress Hírügynökség
Ezek érdekelhetnek még
2025. Április 16. 07:32, szerda | Belföld
Átadták az M44-es gyorsforgalmi út M5-ös autópálya és Szentkirály közötti szakaszát
Átadták az M44-es gyorsforgalmi útnak az M5-ös autópályát és Szentkirályt összekötő több mint 30 kilométer hosszú új szakaszát, amelynek köszönhetően Kecskeméttől immár Békéscsabáig kétszer kétsávon közlekedhetnek az autósok
2025. Április 16. 07:30, szerda | Belföld
Versenyfelügyeleti eljárást indított a GVH a Spar és az Auchan ellen
2025. Április 16. 07:28, szerda | Belföld
Tízből hat általános iskolás diák szakképzési intézményt választ
Már tízből hat diák az általános iskola nyolcadik évfolyama után szakképzési intézményt választ a továbbtanulásra
2025. Április 16. 07:25, szerda | Belföld
Az amerikai pénzügyminisztérium levette Rogán Antalt a szankciós listáról
Az amerikai pénzügyminisztérium levette Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető minisztert a szankciós listáról, ami világosan bizonyítja azt, hogy más szelek fújnak Washingtonban